svar på frågor!! fick hela 5 st. alla som frågade är bäst, ni andra är väl helt ok.

Coco frågade:

Hur brukar du göra om någon berättar något för dig som du redan hört förut? Jag brukar alltid låtsas som att personen INTE sagt det tidigare med åh... så tråkigt att höra samma grej igen. tips?

Ifall det är en person som berättar något för mig igen, som den har glömt att den redan har berättat, brukar jag bara säga att "hörru det där har du redan berättat". Ifall det är en helt ny person som berättar något jag redan har fått veta, brukar jag säga ungefär "ja det där hörde jag om, det var..." (fyll i med roligt/tråkigt/hemskt eller vad det nu var). Ett tips är väl bara att snällt säga att man redan vet om det, och sen vet jag inte riktigt. Det är vad jag brukar göra iallafall!

 

Anonym frågade:

saknar du någon gång tiderna som varit?

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka den frågan, men det är klart jag tänker på vad som har varit och hänt och ibland kan jag bli lite nostalgisk och tänka att det var bättre förr. Men oftast brukar jag tänka så som att "ja, det var en trevlig tid, men jag gillar nutiden bättre". För även fast det som är nu kanske inte är perfekt, så går det inte att leva i det förflutna. Sen om det är något specifik jag saknar, tex en person eller plats, är det ju bara att höra av sig till personen/åka till platsen och se ifall det är samma sak som man minns att det var. Ibland kan det ju vara så att man romantiserar det som var förut och får det att verka mycket bättre än vad det egentligen var.


Ina frågade:

Vilken är din favoritfärg? Vilka bloggar läser du regelbundet?

Jag tror inte jag har någon specifik favoritfärg, men jag gillar blå och grön mycket. Och jordfärger. Tycker inte särskilt om skrikiga färger, helst ska det vara ganska nedtonat och mjukt. Sen har jag alltid gillat och kommer nog alltid gilla svart. Jag läser en hel del bloggar, vet inte om det är så himla regelbundet alltid, men jag kan göra ett inlägg där jag skriver upp alla jag läser minst 1 gång per dag! De är så många så därför gör jag en separat grej för dem.


Cocos frågade:

Vem är det du säger att du saknar hela tiden?

Antar att du syftar på de inlägg jag skrivit på sistone! Och den jag saknar är en kille jag brukade ligga med som jag trivdes väldigtväldigt bra med, som har flyttat utomlands.


ebba frågade:

om det tar tolv timmar för vätska man dricker att bli kiss, varför blir man kissnödig typ tjugo minuter efter man dricker då?

Jag vet inte! Har ofta tänkt på det där. Tex alltid när jag dricker öl måste jag springa på toa stup i kvarten. Kan tänka mig att det är det att man får i sig mycket vätska som är vätskeutdrivande? Sen är det säkert rätt mycket psykiskt. Jag orkar inte googla men ifall någon gör det och får reda på något vettigt så säg gärna till!


Kommentarer
Postat av: kim

hohoh ska vara ett riktigt pretto/besserwisser nu men det där med urinen har att göra med ett hormon: ADH. Som styr vätskeupptagningen ur den så kallade: primärurinen. Det som (tydligen) tar 12h att bilda är fullfjädrad sekundärurin som kroppen i omgångar har återupptagit diverse näringsämnen samt vätska ur. Hormonutsöndringen styrs vanligtvis av salt/vätskebalansen i kroppen. Gissar att när man dricker (utan att vara så speciellt törstig) så blir salthalten för låg och kroppen reagerar med att höja halten av adh hormonet för att driva ut vätska och återställa balanzen.



Alltså när man dricker öl eller annan alk påverkas produktionen av adh på något konstigt vis, om jag inte minns fel så tas mycket näring/vätska upp vid hög adh produktion och vid låg produktion avges mycket (större mängd sekundärurin bildas). Så att när man dricker öl, (samma gäller för kaffe) så minskas adh produktionen. Kroppen slarvar med att ta upp ämnen ur primärurinet, mer sekundärurin bildas + det bildas snabbare så att man kissar mer/blir uttorkad + bakis och sånt.



mvh läser-fysiologi-prettot :((:))

2012-03-07 @ 22:47:32
URL: http://ropaintehej.blogg.se/
Postat av: Coco

Haha undra vem som fråga 'Vem är det du säger att du saknar hela tiden?'. Kan ha varit jag, men det minns jag inte alls!

2012-03-09 @ 15:36:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0