min favoriträtt

nu ska jag lära er hur man lagar tandoori-quorn med pasta. man kan laga det med tex potatis eller ris eller något annat om man vill. men för att göra det med pasta behöver man:

tandoori-smet

créme fraiche eller liknande

pasta

en kastrull med vatten i

å salt i vattnet för då kokar det upp lite fortare

quornen. jag använde bitar men man får ju såklart använda vilken sort man vill

en skål eller bunke eller djuptallrik. man ska bara blanda saker i den så det spelar inte så stor roll vad man använder

lite skedar

en stekspade och en pastaslev

och en stekpanna!

okidoki. innan man börjar med tandoori-smeten så ska man börja värma vattnet så att det alltså kokar upp under tiden man gör smeten. det går fortast då. men sen gör man såhär:

ta så mycket créme fraiche som du vill ha smet, vill du ha 1 dl så ta 1 dl. det beror också på lite hur mycket quorn man har, men det är egentligen bara att köra på

klutta i själva tandoori-kletet. det är egentligen inte heller så noga hur mycket man tar av det, ju mer desto starkare bara. jag brukar köra på 1 rågad tesked tandoori-klet till ungefär 2 matskedar créme fraiche.

rör om

lägg i så mycket quorn du känner att du orkar käka upp

rör om igen så att quornen är helt täckt av smeten

ungefär nu ska vattnet i kastrullen koka så lägg i pastan om det gör det. annars, vänta tills vattnet kokar och lägg i pastan då. min fullkornspasta skulle koka 8-9 minuter, men det står alltid på förpackningen hur länge en viss pastasort ska koka. ett tips är, att istället för att köra med äggklocka, så smaka på pastan under tiden den kokar upp. då blir det oftast bättre än att bara köra på tid, eftersom man kan smaka och se ifall pastan är klar

lägg i quornen samtidigt som pastan, och börja steka. jag vet inte riktigt hur länge quorn ska stekas egentligen, men jag brukar köra på att jag steker dom under tiden som pastan kokar, alltså ungefär 8-9 minuter. man märker på konsistensen när dom är klara, och quorn ska ju i princip bara värmas upp. börja med att ha plattan på max, och sen när créme fraichen eller vad det nu är du har i börjar bubbla, så sänk värmen några snäpp och stek klart på mellanhög värme. ifall man steker quorn för varm blir det rätt torrt och inte så gott.

ifall man vill kan man göra en sallad till. det ville jag

när pastan är klar, häll av den i ett durkslag och lägg upp maten på en tallrik. då ska det se ut ungefär såhär:

Kommentarer
Postat av: ronja

åh, det såg sjukt gott ut

2010-09-05 @ 21:28:51
URL: http://methyphilia.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Roligt att jag också fotade min middag och tänkte göra ett sånt här fotorecept xD (jag är för lat för att faktiskt göra det)

Såg väldigt gott ut förresten :D

2010-09-05 @ 21:47:38
URL: http://hansgustav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0